osport

آنلاین اسپرت،سامانه آنلاین ورزش ایران است که به صورت تخصصی به موضوع ورزش در رشته های مختلف میپردازد.

osport

آنلاین اسپرت،سامانه آنلاین ورزش ایران است که به صورت تخصصی به موضوع ورزش در رشته های مختلف میپردازد.

آنلاین اسپرت،سامانه آنلاین ورزش ایران است که به صورت تخصصی به موضوع ورزش در رشته های مختلف میپردازد.این سامانه بر آن است تا مرجعی برای تمامی ورزشکاران و ورزش دوستان باشد.

  • ۰
  • ۰
دوپینگ خون چیست؟

دوپینگ خون با افزایش اکسیژن رسانی به عضلات در حال ورزش، خستگی را کاهش می دهد و به عضلات امکان می دهد برای مدت طولانی تری به فعالیت بپردازند.

 

هنگامیکه رویدادهای ورزشی مثل المپیک شروع می شود هر کسری از ثانیه برای ورزشکاران مهم است. و این دلیل به وجود آمدن دوپینگ خون، به ویژه در ورزش های استقامتی است.

 

دوپینگ خون اشاره به تکنیک های انگشت شماری دارد که برای افزایش سلول های قرمز خون که حمل کننده اکسیژن در بدن هستند، به کار می رود و به نوبه خود عملکرد ورزشکار را افزایش می دهد. شایع ترین انواع دوپینگ خون شامل انتقال خون، تزریق اریتروپویتین (EPO) و تزریق مواد شیمیایی مصنوعی است که می توانند حمل کنده اکسیژن باشند. همه این موارد تحت نظارت آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (WADA) در فهرست مواد و روش های ممنوعه قرار دارند.

 

اریتروپویتین (EPO) به صورت طبیعی توسط بدن تولید می شود. این هورمون توسط کلیه ها و کمی هم توسط کبد تولید شده و در خون آزاد می شود. ترشح اریتروپویتین (EPO)، مغز استخوان را وادار به ساخت تعداد گلبول قرمز بیشتری می کند. گلبول های قرمز خون، اکسیژن را حمل می کنند بنابراین هرگونه افزایش در تعداد گلبول های خونی، مقدار اکسیژنی را که خون می تواند حمل کند و به عضلات برساند را افزایش می دهد. و نتیجه نهایی این افزایش تعداد گلبول های قرمز، بهبود عملکرد ورزشکاران است.

 

مایکل جوینر، متخصص بیهوشی می گوید" دوپینگ خون با افزایش اکسیژن رسانی به عضلات در حال ورزش، خستگی را کاهش می دهد. افزایش اکسیژن رسانی، ماکزیمم نیرویی که عضلات می توانند ایجاد کنند را افزایش نخواهد داد، بلکه به عضلات امکان می دهد برای مدت  طولانی تری به فعالیت بپردازند."

 

اریتروپویتین (EPO) به دلایل پزشکی و به صورت قانونی جهت درمان کم خونی ناشی از سرطان و یا بیماری های کلیوی استفاده می شود.

 

انتقال خون شامل خارج کردن خون شخص و ذخیره آن به مدت چند ماه است. درحالیکه بدن فرد ذخیره سلول های قرمز خونی را جایگزین می کند. سپس قبل از مسابقات، ورزشکاران خون ذخیره شده را دوباره به بدن تزریق می کنند. نتیجه نهایی مثل تزریق اریتروپویتین (EPO)، افزایش تعداد سلول های قرمز خون است. کمیته مبارزه با دوپینگ اعلام کرده است که این کار به نوعی تجدید حیات انتقال خون با معرفی روش تشخیص اریتروپویتین EPO در سال 20000 می باشد.

 

تعداد بیشتر گلبول قرمز، برای ورزشکاران، به معنی اختلاف بین مدال طلا و نقره و یا شکستن و یا نشکستن رکورد جهانی است.

 

مایکل جوینر معتقد است که" دوندگان 800 متر به بالا، شناگران مسافت های طولانی تر، دوچرخه سواران، ورزشکاران قایق های پارویی و شرکت کنندگان در مسابقات سه گانه، و به طور کلی ورزش هایی که احتیاج به استقامت بیشتر دارند، مایل به دوپینگ خون هستند.

 

او همچنین اضافه کرد که بهبود عملکرد ناشی از دوپینگ خون به اندازه ای خواهد بود که به ورزشکار انرژی کافی در رقابت های بین المللی  بدهد.

 

به عنوان نمونه، قهرمان دوچرخه کوهستان اهل دانمارک، پیتر ریس اندرسن، به علت مثبت بودن تست دوپینگ خون برای اریتروپویتین (EPO)، از بازی های المپیک پکن محروم شد. این دوچرخه سوار 28 ساله، طی کنفرانس خبری مصرف اریتروپویتین (EPO) را پذیرفت.

 

تست های نیرنگ آمیز

میکروارگانیسم هایی که توسعه داده شده اند و به اصطلاح EPO نوترکیب انسانی نامیده می شوند، و بسیار شبیه EPO طبیعی انسانی عمل می  کنند.

 

تفاوت بین اریتروپویتین (EPO) طبیعی انسانی و اریتروپویتین (EPO) نوترکیب خیلی زیاد نیست. مطالعه ای که اخیراً بر روی هشت مرد تزریق شده با اریتروپویتین (EPO) انسانی و سپس مانیتورینگ آن ها در حالیکه دوچرخه ثابتی را رکاب می زدند، تشخیص ضعیف اریتروپویتین (EPO)در تست مستقل در دو آزمایشگاه را نشان داد.

 

درحالیکه به اصطلاح آزمایشگاه A نتایج مثبتی برای همه شرکت کنندگان در طول هفته ها وقتی که دارو یک در میان تزریق شده بود، پیدا کرد. تست ها در آزمایشگاه B مثبت نبود.

سه هفته بعد از آخرین تزریق اریتروپویتین (EPO)، فقط دوتا از 48 نمونه ادرار نتایج مثبتی در آزمایشگاه نشان دادند. با این حال تعداد سلول های قرمز خون و ظرفیت هوازی شرکت کنندگان در زمان تست بالا بود.

 

طی این آزمایش تأیید شد که برخی افراد می توانند مقدار اندکی دارو مثل اریتروپویتین (EPO) مصرف کنند و عملکرد خود را تا حدی افزایش دهند اما تست دوپینگ آن ها مثبت نشود.

 

این فقط یکی از دلایلی است که تست ادرار اریتروپویتین (EPO) از سال 2000 آغاز شد و این امر مملو از چالش است. در ادامه اریتروپویتین(EPO) طول عمر کوتاهی دارد و فقط به مدت دو روز در بدن باقی می میاند.

 

پس ورزشکاری می تواند در دوشنبه این دوپینگ را انجام دهد و اگر تست در روز چهارشنبه انجام شود، 48 ساعت کافی است تا اثر مواد از بین برود، اما اثرات عملکرد تا 90 روز یا بیشتر باقی می ماند.

 

بعضی از این ترکیبات دوره اثر کوتاهی در بدن دارند، اما اثر بیولوژیکی، اثر مثبت در عملکرد، می تواند هفته ها و یا ماه ها ادامه داشته باشد.

 

در ادامه، ورزشکاران متقلب و کسانیکه داروها را به طور پیوسته مصرف می کنند و می خواهند از تست دوپینگ سربلند بیرون آیند، کمترین دوزهای ممکن را پیدا می کنند که هم اثرات افزایش عملکرد را دریابند و هم تست دوپینگ منفی شود. متقلبان همیشه در حال بازی موش و گربه با مقامات هستند. آن ها همیشه در حال تغییر استراتژی برای تقلب در تست دوپینگ هستند.

 

خطرات دارو ها

دوپینگ خون، موفقیت، تحسین و تشویق زیاد، شکستن رکورد و بردن مدال، مضرات سلامتی جدی را هم به دنبال خواهد داشت.

 

مشکل دوپینگ خون و یا مصرف اریتروپویتین (EPO) این است که تعداد سلول های خونی به مراتب بالا می رود و خون غلیظ می گردد. و برای قلب مشکل است که این خون غلیظ را در کل بدن پمپ کند. و در بعضی موارد این غلظت بالای خون باعث سکته و یا لخته خون در شخص می  شود.


ترجمه شده توسط تیم Osport

استفاده از این مطلب با ذکر منبع بلا مانع است.

منبع سایت: www.livescience.com

 

منبع : دوپینگ خون چیست؟


ورزش  ، فروشگاه ورزشی ، مربیان و باشگاه ها ، استعدادیابی ورزشی ، ویدئوهای ورزشی ، تورها و بلیط های ورزشی ، مسابقات و چالش های ورزشی ، علم ورزش ، محصولات رزمی ، محصولات فیتنس ، محصولات ورزش های آبی ، پیشنهاد شگفت انگیز ، محصولات پزشکی ورزشی ، آدیداس ، لینینگ ، چمپکس ، نایک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی