osport

آنلاین اسپرت،سامانه آنلاین ورزش ایران است که به صورت تخصصی به موضوع ورزش در رشته های مختلف میپردازد.

osport

آنلاین اسپرت،سامانه آنلاین ورزش ایران است که به صورت تخصصی به موضوع ورزش در رشته های مختلف میپردازد.

آنلاین اسپرت،سامانه آنلاین ورزش ایران است که به صورت تخصصی به موضوع ورزش در رشته های مختلف میپردازد.این سامانه بر آن است تا مرجعی برای تمامی ورزشکاران و ورزش دوستان باشد.

  • ۰
  • ۰

تاریخچه المپیک

تاریخچه المپیک

بازی های المپیک به جشنواره های ورزشی گفته می شود که به عقیده تاریخ نویسان اولین بار در یونان باستان انجام می شد و در اواخر قرن 19 میلادی مجدداً احیا شد.

در دوره باستان بیشتر جشن ها در ابتدا جنبه مذهبی داشتند و برای ادای احترام به زئوس (پادشاه خدایان یونان) در صحن معبدوی به نام المپیا برگزار می شد.

 المپیا دشتی است واقع در کشور یونان در اروپا که به ثبت میراث جهانی یونسکو نیز رسیده است. شرکت کنندگان مسابقات المپیک تنها مردانی بودند که وقت و ثروت کافی به منظور پرداختن به ورزش را داشتند. این جشن ها اغلب پس از پیروزی در جنگ یا در بزرگداشت روزهای تولد و مرگ پادشاهان و بزرگان هر 4 سال یک بار برگزار می شد.

در ابتدا تنها ورزشکاران غیر حرفه ای حق شرکت در این مسابقات را داشتند اما کم کم پای حرفه ای ها نیز به این عرصه باز شد.

بازی های المپیک باستان از سال 776 بیش از میلاد آغاز و تا سال 394 بعد از میلاد ادامه داشت، در بررسی علل افول بازی های المپیک در دوره باستان می توان گفت که با غلبه رومیان بر یونانیان بازی های المپیک شکوه و جلال گذشته خود را از دست داد و صحنه رقابت های انسانی به کارزارهای خونین و نبرد گلادیاتورها با هم و نبرد انسان با حیوان که همان گاو بازی رایج امروزی است تبدیل شد.

در دوران باستان تنها مردانی که آزاده زاده می شدند و نه برده، می توانستند در مسابقات المپیک شرکت کنند و دختران مجرد در تاریخی دیگر در ستایش همسر زئوس به مسابقه می پرداختند و بانوان متاهل نیز حق شرکت نداشته و در صورت مخالفت بهای آن را با جان خویش می پرداختند. در ابتدا مسابقات المپیک تنها شامل مسابقه دو بود ولی بعدها کشتی، بوکس و پرش نیز به آن اضافه شد.

*شکل گیری المپیک نوین:

در سال 1892 پس از آنکه دولت خواست تا وی را در اجرا و احیای بازی های المپیک بازی کند. برنامه و آئین نامه ی عظیمی را در این مورد به  اتحادیه ورزش پاریس ارسال کرد و بلافاصله، خود از طرف دولت فرانسه به ریاست اتحادیه برگزیده شد و برای به دست آوردن پشتیبان به کشورهای اروپایی مسافرت کرد.

در سال 1896 کنگره المپیک تشکیل شد. بازی های المپیک در هر 4 سال یک بار در یکی از کشورهای بزرگ برگزار شود و کمیته ای به نام کمیته بین المللی المپیک به نظارت کامل و دقیق بر بازی ها داشته باشد، تشکیل گردید و این گونه شد که بازی های المپیک در سال 1896 دوباره در آتن از سر گرفته شد.

 

کمیته بین المللی المپیک

کمیته بین المللی المپیک مرجع عالی نهضت المپیک به حساب می آید، بطوریکه نهضت المپیک در بر گیرنده فدراسیون های بین المللی، کمیته های ملی المپیک، کمیته های برگزار کننده بازی های المپیک، اتحادیه های ملی، باشگاه های ورزشی و اعضاء آنها داوران، مربیان و دست اندرکاران امور ورزشی است.

این کمیته یک سازمان غیر دولتی و غیر انتفاعی بین المللی است که از سوی فدراسیون سوئیس به رسمیت شناخته شده که مقر این کمیته در لوزان واقع شده است.

اعضای این کمیته را ورزشکاران فعال، رؤسا یا مسئولان ارشد فدراسیونهای بین المللی و کمیته های ملی المپیک تشکیل می دهند. مجموع کل اعضای کمیته بین المللی نباید از 115 نفر تجاوز کند و تصمیمات کمیته بین المللی که بر اساس منشور المپیک اتخاذ می شوند، نهایی هستند.

وظیفه کمیته بین المللی المپیک رهبری نهضت المپیک مطابق با اصول نشر المپیک است و کمیته بین المللی المپیک دارنده امتیاز اعضای نسبت به پرچم، مفاد و شعار المپیک است.

 

رؤسای کمیته بین المللی المپیک

بارون پیر دو کوبرتن: از سال 1894 الی 1925 از فرانسه

هانری دوبایه لاتور: از سال 1925 الی1942 از بلژیک

زیگفرید آرستروم : از سال 1926 الی 1952 از سوئد

اوری براندوچ : از سال 1952 الی 1973 از آمریکا

لرد کیلانی : از سال 1972 الی 1979 از ایرلند

خوان آنتونیو سامارانچ : از سال 1980 تا کنون از اسپانیا

 

رشته های جدید المپیک

خبرگزاری فارس: هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک رویدادهای جدید سوچی ۲۰۱۴ و همچنین فهرستی از رشته‌های ورزشی ۲۰۲۰ را اعلام کرد. به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا» و به نقل از روابط عمومی کمیته ملی المپیک، هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک در یکصد و بیست‌ و‌سومین نشست روز گذشته خود در دوربان آفریقای جنوبی رویدادهای جدید سوچی ۲۰۱۴ و همچنین فهرستی از رشته‌های ورزشیالمپیک ۲۰۲۰ را اعلام کردند.

بر اساس این گزارش، اسکی اسلوپ استایل (زنان و مردان)، اسنوبرد اسلوپ استایل (زنان و مردان)، اسنوبرد پارالل به رشته‌های سوچی ۲۰۱۴اضافه شد.



کمیته بین‌المللی المپیک همچنین با فهرست ورزش‌هایی که برای اضافه شدن به برنامه ورزشی المپیک ۲۰۲۰ باید مورد بررسی قرار گیرند، توافق کرد.


این رشته‌ها عبارتند از‌: بیسبال، کاراته، رولر اسپورت، سافت‌بال، اسکواش، ووشو، ویک‌برد، که یکی از آنها می‌تواند به رشته‌ های  ورزشی ۲۰۲۰ افزوده شودرأی‌ گیری در این مورد در یکصد و بیست ‌و ‌پنجمین نشست IOC در بوینس‌ آیرس در سال ۲۰۱۳ انجام خواهد شد.

از دیگر مواردی که در این نشست ارائه شد، پیشنهاد در مورد تغییرات در تعداد رشته‌ها و ورزشکاران بازی‌های المپیک نوجوانان نانجینگ بود که شامل افزایش تعداد رشته های ورزشی از ۲۶ رشته به ۲۸ رشته، ۲۰۱ رویداد به ۲۱۶ رویداد و تعداد ورزشکاران از ۲۵۹۵ به ۳۸۰۹ است.

منبع : تاریخچه المپیک


ورزش  ، فروشگاه ورزشی ، مربیان و باشگاه ها ، استعدادیابی ورزشی ، ویدئوهای ورزشی ، تورها و بلیط های ورزشی ، مسابقات و چالش های ورزشی ، علم ورزش ، محصولات رزمی ، محصولات فیتنس ، محصولات ورزش های آبی ، پیشنهاد شگفت انگیز ، محصولات پزشکی ورزشی ، آدیداس ، لینینگ ، چمپکس ، نایک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی